Poznaj dietę paleo!

Otyłość, choroby serca i cukrzyca: To tylko niektóre z warunków zdrowotnych, które zwolennicy diety paleolitu, czyli diety jaskiniowców, obwiniają za siedzący tryb życia i nowoczesne diety, które są pełne cukru, tłuszczu i przetworzonej żywności. Proponowane rozwiązanie? Wytnij współczesne pokarmy z naszej diety i wróć do sposobu, w jaki zjadli nasi pierwsi łowcy-zbieracze.

Aby zorientować się, co to oznacza, zwróciliśmy się do ekspertów, w tym do dr Loren Cordain, emerytowanego profesora na Colorado State University w Fort Collins w stanie Kolorado, i autora The Paleo Diet; Erin Holley, RD, z Ohio State University Wexner Medical Center w Columbus, Ohio; i Lona Sandon, doktor nauk medycznych, RD, adiunkt odżywiania klinicznego w University of Texas Southwestern Medical Center w Dallas.

Na początek, aby być zdrowym na diecie paleo, Cordain mówi, że będziesz musiał ćwiczyć regularnie, przestrzegając ścisłej diety zawierającej jedynie pożywienie, które można polować i zbierać.

W swojej najczystszej postaci dieta paleo pozwala jeść tylko te pokarmy, które ludzie jedli, kiedy po raz pierwszy wędrowali po planecie miliony lat temu.

Dieta może poprawić zdrowie poprzez eliminację wysokotłuszczowej i przetworzonej żywności, która ma niewielką wartość odżywczą i zbyt wiele kalorii. Ten plan kładzie nacisk na ładowanie owoców i warzyw, które pękają ze zdrowymi witaminami, minerałami i błonnikiem, które szybciej się napełniają, więc jesz mniej, pomagając ograniczyć przyrost wagi. (1)

Zmniejszysz wagę, ponieważ za każdym razem, gdy ograniczasz całe grupy żywnościowe, ilość spożywanych kalorii jest niższa, mówi Sandon. I kiedy spalasz więcej kalorii niż zużywasz, będziesz miała utratę wagi, mówi. (2) Skupienie się na chudym białku, owocach i warzywach w porównaniu do przetworzonej żywności bogatej w kalorię i sód może również przyczynić się do utraty wagi, chociaż zwraca również uwagę, że dieta paleo nie została stworzona jako dieta odchudzająca. (3)

Zauważ, że chociaż orzechy i nasiona są dozwolone na tej diecie, mogą mieć dużo kalorii, a ludzie, którzy chcą schudnąć, będą musieli ograniczyć ich spożycie.
Co mówią badania o diecie Paleo?

Co więc mówi nauka o diecie paleo? Niektóre badania sugerują, że twierdzenia dotyczące zdrowia trzymają prawdę. W przeglądzie przeanalizowano cztery randomizowane, kontrolowane badania z udziałem 159 uczestników, a naukowcy odkryli, że dieta paleo doprowadziła do bardziej krótkoterminowej poprawy niektórych czynników ryzyka chorób przewlekłych (w tym obwodu talii i stężenia cukru we krwi na czczo) w porównaniu z innymi dietami kontrolnymi. (4)

Mimo to wielu naukowców wyraziło obawy, że nie mamy jeszcze wystarczających dowodów, aby wysuwać jakiekolwiek silne twierdzenia na temat korzyści zdrowotnych paleo, w szczególności jego długoterminowych skutków. W rzeczywistości, w artykule w odpowiedzi na pierwszą recenzję, autorzy Tanis R. Fenton i Carol J. Fenton z Cumming School of Medicine w Kanadzie napisali list do redakcji, w którym wyrazili rozczarowanie recenzją. (5)

Wśród ich argumentów: niektóre wyniki nie były istotne statystycznie, ani nie wykazały „żadnych istotnych efektów klinicznych”. Stwierdzili, że w rzeczywistości nie wierzą, że wyniki przeglądu wykazały jakiekolwiek dowody na korzyść diety paleo i wezwali do większej staranności w docieraniu do zaleceń zdrowotnych dla ogółu społeczeństwa.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *