Dieta wege – czy warto?

W ostatnich latach pojawiła się moda na jedzenie wegetariańskie i wegańskie. Ludzie ceniąc swoje zdrowie i chcąc utrzymać szczupłą sylwetkę, próbują różnych sposobów na osiągnięcie celu. W grę wchodzi też ideologia, która dla wielu osób przestrzegających ww. dietę, jest bardzo istotna.

Wegetarianizm – czy na pewno zdrowo?

Wegetarianizm może być bardzo zdrowy pod warunkiem, że osoba decydująca się na taki sposób odżywiania ma sporą wiedzę na ten temat. Nie wystarczy jeść posiłki bezmięsne, ale trzeba też je tak komponować, aby były dobrze zbilansowane. Alternatywne posiłki dla dań mięsnych muszą być skomponowane mądrze i dostarczać cennych składników odżywczych, bo w innym przypadku dieta wege stanie się bezwartościowa. Jeśli ktoś ma pojęcie o tego typu potrawach i wie, jak je przygotować, aby były pożyteczne dla organizmu, to wtedy taka dieta jest naprawdę zdrowa. Pozbycie się z diety mięsa, ale też żywności mocno przetworzonej pozwala także oczyścić organizm z toksyn. Więcej na ten temat można znaleźć tutaj: https://apetytnapolskie.com/.

Dieta wege – co jeść?

Dieta wegetariańska to m.in. zdrowe warzywa, owoce, zboża i tłuszcze, w których znajduje się mnóstwo witamin, minerałów i przeciwutleniaczy. Przede wszystkim należy pamiętać o prawidłowej podaży wysokowartościowego białka, które jest niezbędnym budulcem organizmu i składnikiem uczestniczącym w wielu zachodzących w nim procesach. Trzeba również zdobyć wiedzę na temat wartości odżywczej konkretnych produktów, aby każdy posiłek był jak najlepiej zbilansowany. W białku zwierzęcym jest więcej wartościowych aminokwasów niż w roślinnym, dlatego też należy spożywać m.in. jajka, które je zawierają. Można znaleźć je także w fasoli, soczewicy i orzechach, ale też nasionach. Soja charakteryzuje się najwyższym profilem aminokwasowym, dlatego warto ją spożywać w dostatecznych ilościach (nie może być jej za dużo w diecie ze względu na sporą zawartość żeńskiego hormonu estrogenu). Należy oczywiście pamiętać o jedzeniu kasz i pestek.

Tłuszcze w diecie wege

Zdrowe tłuszcze pochodzenia roślinnego to m.in. te należące do grupy omega 3, czyli kwas alfa-linolenowy ALA, a można je znaleźć w siemieniu lnianym, oleju rzepakowym, orzechach włoskich, pestkach dyni, liściastych warzywach zielonych czy w tofu. W wyniku konwersji tego kwasu powstaje kwas EPA (znajduje się w rybach) i DHA (ryby, wodorosty i po części jaja). Warto też jeść nasiona chia, awokado, olei z wiesiołka i spirulinę bogate w zdrowe tłuszcze. Nie można rezygnować ze spożywania tłuszczy, ponieważ dzięki nim tworzony j jest zapas energetyczny, uczestniczą w budowie błon komórkowych, wpływają na dobrą kondycje skóry i działają przeciwzapalnie.

Tak samo ważne są węglowodany, których nie można całkowicie wyeliminować, ale szukać ich zdrowych źródeł. Znajdują się np. w pieczywie pełnoziarnistym, ciemnym ryżu, roślinach strączkowych, kaszy oraz warzywach i owocach.

Należy pamiętać o tym, że dieta wegetariańska nie dostarcza należytej ilości żelaza i witaminy B12, dlatego trzeba zadbać o ich jak największą podaż. Konieczne jest łącznie witaminy C z żelazem, ponieważ wtedy jest ono lepiej wchłaniane do organizmu. Można również spotkać produkty wzbogacone w witaminę B12, np. mleko sojowe, musli, płatki śniadaniowe osoki owocowe. Warto ją też suplementować. W naturalnej postaci znajduje się m.in. w serku typu BRIE, serze Camembert i Ementaler, jajach oraz w jogurcie 3,5 % tłuszczu i mleku krowim w małych ilościach.

Mądra dieta wegetariańska pomoże utrzymać szczupłą sylwetkę i może przyczynić się do poprawy stanu zdrowia. Warto wciąż zdobywać cenną wiedzą na ten temat i wzbogacać posiłki o cenne składniki odżywcze.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *